divendres, 3 de maig del 2013

Ciència a l’escola bressol. I per què no?


Carme Cols, Josep Fernández i Montse Grau
Coordinadors/es del grup

Moltes vegades tenim la sensació de no tenir els coneixements necessaris i suficients per parlar i fer ciències a l’escola bressol. De què parlem, quan diem “fer ciències” amb els més petits? Curiositat, observació, experimentació… Quins són els veritables interessos dels infants? Quines eines tenen a les seves mans per descobrir el món? Com potenciar al gran desig de conèixer?
Al grup de treball, del Moianès, estem aprenent a mirar, a escoltar, a documentar per poder respondre l’interrogant que anuncia el títol. Volem aprendre i ser conscients de quines activitats oferim als infants que afavoreixen les seves veritables descobertes i la seva curiositat. Estem aprenent a emocionar-nos amb allò que passa i amb el procés que fan els infants en situacions de vida quotidiana copsant on són els elements naturals. L’aigua, la llum, l’aire i la terra estan presents a la seva vida. Què fem i què deixem fer perquè continuï la curiositat per investigar?
Les motivacions del grup, amb el temps, ens fan retrobar els records de la nostra infantesa. El joc i la comunicació. Les relacions amb els companys, amb els avis, amb persones grans. Ens adonem que el coneixement es va construint, un coneixement que és reinventat de nou, que cadascú redescobreix al llarg de tota la vida. Mai deixes de fer-te preguntes de com estan fetes les coses i com en pots crear de noves… Transformem quan formem part d’un procés de descoberta. Ens adonem que per les persones, grans i petits, poder ser protagonista dels propis aprenentatges és la base per establir estratègies que ens apropen a trobar respostes que ens formulen noves preguntes. Com diu Maria Arcà “Mitjançant una interacció permanent amb les coses i amb la resta de persones, immersos en una cultura que afavoreix tot tipus de coneixement, els infants comencen molt aviat a fer-se preguntes fonamentals sobre com està fet el món“. (…) Què vol dir afavorir tot tipus de coneixement? Quins escenaris oferim als infants?
Les trobades els dissabtes amb diferents escoles ens serveixen per intercanviar i debatre allò que ens mostren els infants. Petites observacions plenes de significat i d’una gran riquesa que ens fan emocionar i il·lusionar en el treball de recerca que estem fent sobre què vol dir fer ciència. Observacions que marquen petits girs que fan possible escoltar les veritables necessitats dels infants. Observacions que posen l’accent en l’escolta i en la nova mirada per trobar maneres de donar temps. Regularitat i continuïtat d’experiències.
Un dia d’aquests, que els matins tenim molta boira i humitat, al sortir al pati, vaig veure com la Berta anava observant unes gotes penjades en els barrots del banc i al cap d’una estoneta va intentar tocar-ne una amb el dit, va quedar parada en veure que desapareixia i ho torna a fer amb la gota del costat, n’hi havia de cap a cap del banc formant una llarga filera. Al cap de tres o quatre vegades de repetir la mateixa acció, va mirar-se el dit i amb la pròxima gota, després de tocar-la es posa el dit a la boca i així fins arribar gairebé al final del banc”.
Aquest curs ens hem retrobat i la Berta Mor de l’Escola Bressol Municipal Garrofins de Moià i la Gemma Domene de la Llar d’Infants Municipal Tinet de Navarcles, han recollit en la primera acta un reflex del que el grup anem fent i construint:
27 de setembre 2013
“Hem començat un grup de treball que és la continuació del curs Ciència a l’escola bressol. I per què no?
Ens hem retrobat companyes de Navarcles, Sant Salvador de Guardiola, Avinyó, Moià, la Carme Cols i el Pitu Fernàndez de Rosa Sensat, que ens acompanyen en la reflexió.
En un primer moment, com sempre, hem fet petar la xerrada, però de seguida hem anat per feina. I és que la Ramona Francàs, de la Llar d’Infants Municipal d’Avinyó, ja portava molta feina feta i una motxilla d’experiències del curs passat que ens han enriquit a totes i ens han servit per començar a encaminar el treball de grup.
La Ramona ens ha mostrat fotos d’experiències que havia viscut amb els infants, experiències relacionades amb l’aigua i amb la seva transformació. Ens mostra fotos de com surten a veure com plou, de com s’ha quedat de glaçat el terra de davant l’aula, de com la Noa descobreix les gotetes de la gebrada en el banc del pati i com més tard una companya s’hi afegeix en el joc, de l’existència de les gotets d’aigua que hi ha a la teulada de l’escola fruit de la neu que es desfà…